Hautajaiset

Läheisen ihmisen menettäminen tuo surun ja elämän rajallisuuden arkemme keskelle. Me saamme surunkin keskellä luottaa Jumalan sanan lupaukseen ja jättää läheisemme taivaallisen Isämme syleilyyn.

Surun keskellä tärkeää on ystävien ja läheisten tuki. Seurakunnan työntekijät ovat apuna ja tukena hautajaisten suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä. Heiltä saat myös keskusteluapua surun keskellä.

Siunaaminen voi tapahtua kirkossa, kappelissa tai haudalla. Tilanteessa, jossa vainajan on tuhkattua, voidaan uurnaa laskiessa pitää haudalla pieni hartaus.

Surun keskellä virret ja muu musiikki lohduttavat ja rohkaisevat sekä antavat tilaa erilaisille tunteille ja muistoille. Lohduttavasti lauletaan kodin virressä 464:

"Jää lähellemme, Jeesus, jää kaikkiin vaiheisiin. Myös luopumiseen, lähtöön, suruihin suurimpiin. Vain sinä Herra kannat, ja meidän kasvaa annat armosi turvissa"

Hautaansiunaamisen ja muistotilaisuuden musiikkitoiveissa ole yhteydessä seurakunnan kanttoriin. Siunauskappelissa on käytössä pienet urut ja muistotilaisuuspaikoissa piano. Voit esittää omia toiveitasi virsien, hengellisten laulujen, yksinlaulun, urkumusiikin tai pianomusiikin osalta tai pyytää niistä kanttorilta ehdotuksia.

Siunauksen järjestelyihin, ajankohtaan ja hautapaikkaan liittyen voi ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Hautatoimen hinnasto löytyy tästä linkistä.

Huom! Hautausavustukseen liittyvissä asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä vainajan kotipaikkakunnan sosiaalitoimeen.

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö