Juuan seurakunta nykypäivänä

Juuan seurakunta on vireästi toimiva maalaisseurakunta, jossa on noin 3 300 jäsentä. Työntekijöitä on yhdeksän. Seurakunnalle on ominaista monipuolinen toiminta ja erilaisia tapahtumia järjestetään paljon. Seurakunnan vapaaehtoistyö on aktiivista ja seurakunnan toiminnalle arvokasta.

Juuan seurakunta lukuina 31.12.2022

Väkiluku (läsnä oleva väestö)                       3 274 jäsentä

Kastetut                                                           8 kpl

Kuolleet                                                           89 kpl

Seurakuntaan liittyneet                                6 kpl

Seurakunnasta eronneet                             22 kpl

Henkilöstö                                                      9 kpl

Kirkollisveroprosentti                                    1,7 %

Historiaa

Juuka oli vuodesta 1741 lähtien Pielisjärven ja Nurmeksen seurakuntien osista erotettu rukoushuonekunta. Juuan kappeliseurakunnan perustamiskirjat tehtiin Pielisjärven kirkossa 10.6.1770 ja konsistori päätti kappalaisen antamisesta elokuussa 1771. Virkaan valittu Kustaa Lindblad sai valtakirjansa 13.4.1772. Samoihin aikoihin perustettiin myös lukkarin ja suntion toimet.

Juuan tulon kirkkoherrakunnaksi senaatti vahvisti 1851 ja Pielisjärven kirkkoherran armovuosien päätyttyä senaatti julisti Juuan seurakunnan itsenäiseksi 1873. Ensimmäisenä pitäjänapulaisena toimi Johan Henrik Ilvonen ja ensimmäisenä kirkkoherrana Werner Wilhelm Vilskman, joka aloitti tehtävänsä 1.5.1880.

Seurakunta on pinta-alaltaan varsin laaja, vesistöineen yli 1800 km2. Väki-luku on joskus ollut yli 12 000, mutta nykyisellään noin 3 300 jäsentä.