Ota rohkeasti yhteyttä

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Papit, diakoniatyöntekijä, nuorisotyöntekijä ja muut työntekijät ovat seurakuntalaisia varten. Myös palveleva puhelin ja netti ovat käytettävissäsi.

Voit ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijään, kun

•      haluat puhua asioista jonkun kanssa luottamuksellisesti
  •      tarvitset tukea vaikeuksissasi
  •      haluat osallistua vapaaehtoistoimintaan

Mikään asia ei ole liian pieni, kun se on sinulle tärkeä. Voit olla yhteydessä henkilökohtaisesti, puhelimitse tai netin välityksellä.

Kotikäynnit

Vierailut kodeissa kuuluvat seurakunnan elämään. Kotikäynnille voi pyytää pappia, diakoniatyöntekijää tai muuta seurakunnan työntekijää tai vapaaehtoista.

Kotikäynneillä kohdataan erityisesti niitä ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin.

Otathan huolinesi yhteyttä puhelimitse diakoniatyöntekijän numeroon p. 0400 756768, niin mietitään yhdessä mitä voimme tehdä.

Diakoniatyöntekijän tavoittaa parhaiten  puhelimitse arkipäivisin maanantaista- torstaihin  klo 8.30 -9.00 ajanvarausta varten.

Päivystys diakoniatoimistolla pääsääntöisesti keskiviikkoisin klo 9-11. os. Kokkokalliontie 3, Juuka

Keskiviikkona 28.2.24 diakoniatoimiston päivystys klo 9-10.30 ja torstaina 29.2.24 klo 9-10.

Diakoniatoimiston päivystyksestä voi saada mm. ruoka-apua.

Ryhmämuotoista toimintaa:

-Näkövammaisten kerho;  kokoontuu kerran kuukaudessa seurakuntakeskuksella. Kts. tapahtumat.

-Sururyhmä on sureville tarkoitettu suljettu vertaistukiryhmä. Ryhmä muodostetaan mikäli kiinnostuneita ilmenee riittävästi; otathan yhteyttä diakoniatyöntekijään.

Majakka kerho senioreille: kerho kokoontuu kerran kuukaudessa Aimontie 5 ruokasalissa ja Martinpolku 2 kerhohuoneessa. Tarkemmat ajat Vaarojen Sanomien kirkollisissa ilmoituksissa tai diakoniatyöntekijältä.

Ohessa linkki diakonian talousselvitys lomakkeelle taloudellisen avun hakemiseksi. Voit tulostaa lomakkeen ja täyttää sen valmiiksi henkiökohtaista taapaamista varten. Otathan mukaasi myös tulo- ja meno tositteet, kiitos!

Palveleva puhelin

Palveleva puhelin tarjoaa soittajalle mahdollisuuden purkaa mieltä painavia asioita puhelimitse nimettömänä. Kun elämä tuntuu raskaalta tai huolet liian suurilta, usein riittää, että joku kuuntelee. Kirkon ylläpitämän palvelun päivystäjät ovat tehtävään valittuja koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä.

Päivystäjä tukee soittajaa kuuntelemalla ja pyrkii yhdessä löytämään soittajan elämäntilanteeseen parhaiten sopivia ratkaisuja. Päivystäjää sitoo vaitiolovelvollisuus. Palvelua tarjotaan:

suomeksi 01019 0071 su-to kello 18-01, pe ja la kello 18-03

ruotsiksi 01019 0072 joka ilta kello 20-24

Ulkomailta soitettaessa numerot ovat + 358 1019 0071 ja + 358 1019 0072.

Soitto Palvelevaan puhelimeen maksaa tavallisen paikallispuhelun / matkapuhelun verran. Kaikki operaattorit eivät sisällytä näitä puheluita puhepaketteihin.

Palveleva netti

Palveleva netti tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua verkossa. Suojatussa palvelussa on mahdollisuus keskustella omasta elämäntilanteesta tai muutoin mieltä askarruttavista asioista tehtävään koulutettujen vapaaehtoisten ja kirkon työntekijöiden kanssa. Viestiisi vastataan muutaman päivän kuluessa. Keskustelua voi halutessaan jatkaa muutaman viestiparin verran.

Diakoniatoimiston ulko-ovi

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Jos huomaat, että olet itse tai läheisesi on riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus

Kun läheisesi kärsii riippuvuudesta, voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai seurakuntasi pappiin tai diakoniatyöntekijään. He auttavat ja ohjaavat sinut eteenpäin.

Myös päihdeongelmaisen läheinen kaipaa apua