Rippikoulu

Rippikoulussa perehdytään siihen uskoon, joka kasteessa lahjoitetaan.

Juuan seurakunnan rippikouluihin olet tervetullut sinä,

• joka kuulut Juuan seurakuntaan,
  • joka kuulut toiseen seurakuntaan ja olet kiinnostunut tulemaan Juuan seurakunnan leirille ja myös sinä
  • joka et kuulu kirkkoon ja haluat olla osa rippikoulukokemusta

Juuan seurakunnassa toteutuu vuonna 2024 leiririppikoulu

Leiririppikoulu

Rippikoululeiri järjestetään Hyvärilän nuorisokeskuksessa 21.-27.7. Seurakunta järjestää kuljetuksen Hyvärilään ja takaisin. Leiririppikoulun konfirmaatio on Juuan kirkossa sunnuntaina 28.7. klo 10.

Molempien rippikoulujen tarkempi ohjelma annetaan rippikoululaisille ja huoltajille hyvissä ajoin ennen rippikoulujen alkua.

Etukäteiskokoontumiset

Molempien ryhmien yhteiset etukäteiskokoontumiset järjestetään arki- ja sunnuntaikokoontumisina.

Arkikokoontumisissa on huomioitu se, että Poikolan koulua käyvät voivat tulla suoraan koulusta seurakuntakeskukseen välipalalle ja että myös Kolin koulua käyvät ehtivät mukaan.

Jos kyyti/Juukaan pääseminen mietityttää, ota yhteyttä rippikoulun ohjaajiin, niin mietitään yhdessä, mitä tehdään.

Su 10.12.2023 klo 10. Aloitusmessu kirkossa. Infomessu rippikoululaisille sekä huoltajille.

Su 7.1.2024  klo 10-15. Messu kirkossa. Ruokailu ja opetus seurakuntakeskuksessa.

Ti 13.2.2024 klo 15-19. Välipala ja yhteistä oleilua (15-16). Opetus (16-19. Seurakuntakeskuksessa.

Su 18.2.2024 klo 9-11.30. Messu seurakuntakeskuksessa klo 10. Sitä ennen harjoitukset.

Ti 26.3.2024 klo 15-19. Välipala ja yhteistä oleilua (15-16). Pääsiäispolku (16-19). Seurakuntakeskuksessa.

Ti 9.4.2024 klo 15-19. Välipala ja yhteistä oleilua (15-16). Lähimmäisen iltapäivä (16-19). Seurakuntakeskuksessa.

Su 26.5.2024 klo 10-13. Messu kirkossa. Isossiunaus. Infotilaisuus.

Rippikoulumaksut

Rippikoulusta perimme maksun, joka on seurakuntaan kuuluvalta nuorelta päivärippikoulusta 70 € ja leiristä 100 €. Juuka-Säätiö on myöntänyt avustuksen Juuan seurakuntaan kuuluvien rippikoulumaksuihin. Siten rippikoulu on Juuan seurakuntaan kuuluville maksuton.

Juuan seurakuntaan kuulumattomilta rippikoulumaksu on päivärippikoulusta 110 € ja leiristä 190 €.

Taloudellisin perustein on mahdollista hakea rippikoulumaksusta vapautusta. Vapautuksen myöntää kirkkoherra.

Jos kiinnostut rippikoulusta aikuisiällä, kysy asiasta seurakunnan papilta. Myös aikuinen voi käydä rippikoulun.

Joensuun rovastikunnan erityisrippikoulu 2024

Erityisrippikoulu on tarkoitettu vuoden 2024 aikana 15-vuotta täyttäville tai sitä vanhemmille nuorille, jotka tarvitsevat erityistä tukea rippikoulun käymiseen kehitysvamman tai muun vamman tai tuentarpeen takia.

Rippikouluun pääsee mukaan ottamalla yhteyttä omaan seurakuntaan tai kehitysvammaistyön pappiin Erika Kyytsöseen p. 050 3877786 / erika.kyytsonen@evl.fi. Erikalta saat lisätietoja ja ohjeet ilmoittautumiseen.

Jokaiselle erityisrippikouluun tulevalle suunnitellaan yksilöllisesti parhaiten sopiva riparimatka.Vaihtoehtoina ovat esimerkiksi ryhmässä toteutuva ripari, yksityisripari tai jokin muu sovellettu ratkaisu.

Kuka voi tulla rippikouluun?

Rippikouluun on tervetullut jokainen 15 vuotta rippikouluvuonna täyttävä tai sitä vanhempi. Aikuisena rippikoulun voi käydä armeijassa tai kotiseurakunnassa yksityisrippikouluma .Jos olet kiinnostunut yksityisrippikoulusta, voit ottaa  yhteyttä kirkkoherraan.

Rippikoulu tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden pohtia elämän tärkeitä kysymyksiä: suhdetta itseen, toisiin ihmisiin ja Jumalaan. Rippikoulun käynti antaa oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen. Konfirmaatio antaa oikeuden osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja oikeuden kummin tehtävään. 16 vuotta täytettyäsi voit äänestää kirkollisissa vaaleissa tai asettua itse ehdokkaaksi 18 -vuotiaana.

Vaikka et kuuluisikaan kirkkoon, se ei ole este rippikoulun aloittamiselle. Jos olet kiinnostunut rippikoulusta, ota yhteys kasvatuksenohjaajaan tai seurakunnan pappeihin.

alba ja tennarit