Perhejuhlat ja hautajaiset

Ota yhteyttä

Kun asiasi koskee lapsen kastetta, naimisiin menoa tai läheisesi siunaamista, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä, josta saat lisätietoja.

Elämän kohokohtia

Ihmisen elämään liittyy monia merkittäviä hetkiä, ristiäisiä, rippijuhlia, häitä ja hautajaisia. Näihin hetkiin liittyy monenlaisia perinteitä ja tunteita, jotka luovat kestäviä muistoja.

Tärkeiden hetkien muistaminen

Ensimmäinen oma asunto tai talo jäävät varmasti mieleen. Halutessasi voit järjestää myös perheesi ja ystäviesi kanssa kodin siunaamisen. Kodinsiunauksessa ei niinkään siunata talon seiniä tai rakenteita, vaan talossa asuvia ihmisiä, heidän vieraitaan ja elämiään. Kuka tahansa seurakunnan työntekijöistä voi tulla toimittamaan siunauksen ja sen voi halutessaan toimittaa myös itse. Kodinsiunaamisen kaava löytyy virsikirjan liiteosasta.

Maistraatissa suoritettu vihkiminen voidaan siunata  kirkollisesti. Myös avioliiton vuosipäiviä kannattaa juhlia ystävien ja läheisten kanssa.